Son dönemde üretimden tüketiciye kadar her aşamada büyüyen e-ticaret sektörü ihracat için de önemli bir kapı olmaya başladı. Sektörde faaliyet gösteren platformlarda mağazaları bulunan satıcılar ek bir çaba göstermeden bu platformların altyapısını kullanarak tüm dünyaya ürün satışı gerçekleştirebiliyor. Satıcılar Kars’ın bir köyünde de olsa İstanbul’un bir mahallesinde de olsa artık ihracatçı olabilecek. Son iki yılda 51 bin satıcının bu şekilde ihracatçı olduğunu açıklayan Trendyol, bunlardan 42 bin satıcının ise ilk kez ihracat yaptığını bildirdi.
A Milli Takım sponsorluğu vesilesi ile Almanya-Türkiye maçı öncesinde gazetecilerle Berlin’de bir araya gelen Trendyol Grubu Başkanı Çağlayan Çetin ve Trendyol Grubu CEO’su Erdem İnan, Trendyol’un e-ihracatta hedef büyüttüğünü bu kapsamda satıcıları aracılığıyla gelecek yıl 2 milyar , 2026’da ise 10 milyar dolar ihracat yapmayı planladığını açıkladı.
37 MİLYON ÜRÜN GİTTİ
Trendyol satıcılarının 2 yılda 37 milyon ürünü dünya pazarlarına satmayı başardığını söyleyen Çağlayan Çetin, “Tüm alt yapıyı biz sağlıyoruz. Satıcılar da sanki Türkiye’de bir müşterisine ürün satışı yapmış gibi neredeyse tek tuşla işlemi gerçekleştiriyor. Tabi ihracata konu olabilecek ürünleri biz seçiyoruz. 81 ilin tamamından mikro ihracat yapan satıcımız var. Körfez ülkeleri, Türk Cumhuriyetleri ve Balkanlar çok önemli potansiyel taşıyor. Almanya ise bizim için ayrı bir önem taşıyor” ifadelerini kullandı. Türkiye’nin hinterlandındaki 500 milyonluk bir potansiyele dikkat çeken Çetin, şöyle devam etti:
700 MİLYON $ SATIŞ
“10 milyar dolarlık hedefimiz kapsamında 300 bin satıcımızın da ihracatçı olması için çalışıyoruz. 51 bin satıcımız şu an 700 milyon dolarlık ihracat yaptı. Bu yılı 1 milyar dolar seviyesinde kapatırız. Seneye hedefimiz 2 milyar dolar. Bunun yarısı Körfez ülkelerinden olur. Şu an Ortadoğu’da 6 ülkede faaliyetimiz var. Körfez’de lojistik gibi alanlara 3 milyar dolar yatırım yapacağız. 2024’ün başında da Balkan pazarında platformumuz açılacak. İstanbul Havalimanı yanındaki (IGA) e-ihracat merkezi yatırımımız ile satıcılarımız çok daha hızlı e-ihracat gerçekleştirebilecek.”
ORTALAMA SEPET BİZDE 20 DOLAR KÖRFEZ’DE 120 DOLAR
Körfez ülkelerinde 19 Eylül’de faaliyete başladıklarını ifade eden Trendyol Grubu CEO’su Erdem İnan, “Bu iki ayda Körfez’e 2 milyon adet ‘Made in Türkiye’ etiketi ile satıldı. Şimdi de Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Kuveyt, Bahreyn ve Umman’da pazar yeri modeline geçtik. Satıcılarımızın satıcı paneli üzerinde mikro ihracata izin vermesi ve faturalarını mikro ihracata uygun kesmesi yeterli oluyor. Daha önce hiç ihracat yapmamış firmaların ilk ihracatlarında tek seferlik gümrük kaydı yapma zorunlulukları bulunurken, Trendyol olarak bu süreci de biz üstleniyoruz. Bölgeden en fazla yaz sezonu giyim ürünleri, ev tekstili ve bebek ürünleri siparişleri geliyor. Türkiye’de 20 dolar olan ortalama sepet tutarı Körfez’de 120 dolara çıkıyor” diye konuştu.
YURTDIŞINA AÇILIYOR
Ekimde 5 bin satıcıyı Körfez’e satış yapar hale getirdiklerini anlatan İnan, “Kasım kampanyalarını yurtdışına taşıdık. 30 milyondan fazla ürün satıldı. 400 binden satıcı kampanyalara katıldı. 45 bine yakını ihracat yaptı. Yurtdışındaki 2.5 milyon müşterimiz alışveriş yaptılar. Yurtdışına satılan ürün sayısı 3 milyonu aştı. Kasım sonuna kadar 60 binden fazla satıcımızı tek tuşla Körfez ülkelerine satış yapar hale getireceğiz. Lojistik şirketimiz Trendyol Express’i de yurtdışına taşıyoruz. Trendyol Express bünyesindeki taşıyıcı iş ortaklarımız Azerbaycan’da ilk teslimatlarını yaptılar. 2024’te Trendyol Express International operasyonumuzu Körfez ülkelerine de işbirlikleriyle taşımayı hedefliyoruz” dedi.
TRENDYOLMİLLA NE OLACAK?
Yeni e-ticaret yasası pazaryeri platformlarının kendi markalarını satmasına izin vermiyor. Çağlayan Çetin, “Trendyolmilla ihracatta çok önemli bir çıpa. Çoğu deprem bölesinden 400 üretici bu marka için üretim yapıyor Üretimi azaltmadan mümkün olduğunca yurtdışına yönlendirmeye çalışacağız. Belki Türkiye için site açarız” dedi. Trendyol’a daha önce de Rekabet Kurumu tarafından algoritmaya müdahale ettiği gerekçesi ile soruşturma açılmış ve 61 milyon lira ceza kesilmişti. Yakın zamanda yine Trendyol, Hepsiburada ve Amazon için ‘ortak fiyat belirleme’ şüphesiyle bir soruşturmadaha başlatıldı.