Arkamızda Kızıldeniz-Yemen, konumuz ticaret
Cibuti – Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu ile Afrika ülkesi olan Cibuti’deyiz. Fotoğrafta arkamızda kalan yer Kızıldeniz ve 20 km ilerisi Yemen.
Cibuti Kızıldeniz’in tam giriş noktası. Yani çok stratejik bir yerde. 5 ülkenin üssü var Cibuti’de. Özellikle deniz yolunda lojistik bir ülke. Çin, ABD, Rusya, Suudi Arabistan, Fransa başta olmak üzere birçok Avrupa ülkesinin lideri ya gelmiş ya da ülkesinde ağırlamış Cibuti Cumhurbaşkanı’nı.
Çinliler büyük bir liman yapıyor. Büyük ülkeler sömürmek için geliyor ama Türkiye’nin Afrika’daki yaklaşımı kazan-kazan. Cibuti’ye, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatı ile sellerden korunması için baraj yapmış Türkiye.
Kızıldeniz’in giriş noktasında tam karşısında Yemen var ve bir süredir Yemen’deki Husiler, Kızıldeniz’den geçen konteyner gemilerine yönelik saldırılar düzenliyor. Yani ticaret büyük şekilde etkilenmiş durumda. Sahilden baktığınız zaman birçok büyük ticari geminin beklediğini görüyorsunuz.
Dünyanın her yerindeyiz
Bakan Uraloğlu ile sohbetimizde hem Cibuti başta olmak üzere Afrika’yı hem de dünyayı konuştuk. Türkiye olarak dünyanın her yerinde olduklarını belirten Uraloğlu, Cibuti’nin de bölge ticareti için önemli bir ülke olduğunu söyledi. Türkiye’nin Afrika’ya açılan kapılarından birinin de Cibuti olduğunu belirten Uraloğlu, “’Cibuti’de ne işiniz var’ diyorlar. 5 ülkenin üssü var burada. Ayrıca buradaki insanlarla bağımız var. Milli çıkarlarımızı da korumamız lazım. Bu nedenle Afrika’da da olacağız ve varız. Ayrıca Afrika’da en çok büyükelçiliği olan ülkelerden biriyiz. Cibuti ile iş birliği çok kıymetli. Süveyş Kanalı’ndan götürülecek her malzemenin lojistik üssü olarak Afrika’nın önemli giriş kapılarından birisi olarak kullandığımızda hem o ülke kalkınacaktır hem biz ticaret yapacağız” diyor.
Yol 10 gün kısalıyor
Kalkınma Yolu Projesi’nin de ne kadar önemli olduğunu bölgedeki gelişmelerin gösterdiğini dile getiren Uraloğlu, “Bugün sıkıntı var Kızıldeniz’de. Büyük konteyner taşıyıcıları Ümit Burnu’nu dolaşıyor artık. Biz Kalkınma Yolu’nu bugün yapmış olsaydık artık orası kullanılırdı. Ne kadar doğru girişim olduğunu görebiliyoruz. Hızlıca hayata geçirdiğimiz zaman zaten Süveyş Kanalı’na göre 10 gün daha kısa bir sürede mal taşıma ve seyahat imkânı söz konusu. 3’te 1 azalma olacak sürede. Ciddi kapasitesi olacaktır. Bunu hayata geçireceğiz. Kalkınma yolu hayata geçince ayrıca bölgede birçok ülke ile iş birliğimiz gelişecek” vurgusu yaptı.
Cibuti ziyaretinde Türkiye’ye ve Bakan Uraloğlu’na ilgi büyüktü. İki ülkenin iş adamları da bir araya geldi. Türkiye kazan-kazan politikasıyla Afrika kıtasında büyük işler yapacak gibi gözüküyor.